fbpx

Wat is een goede onderwerpregel voor je e-mail?

Een goede onderwerpregel is een regel die mensen nieuwsgierig genoeg maakt om je e-mail te openen. Veel mensen schrijven hele mooie e-mails, maar bereiken veel te weinig lezers omdat hun e-mails simpelweg niet geopend worden.

En goede onderwerpregel is cruciaal voor het succes van een commerciële e-mail of nieuwsbrief. Daarom geven we je in dit artikel een aantal mooie tips om het openingspercentage van je e-mails flink te verbeteren.

Tip 1: De aankondiging van…

Als je producten verkoopt, kun je niet zonder deze onderwerpregel. Het is de manier om nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Gebruikt heldere woorden als “Nieuw is ons assortiment” of “Vanaf vandaag verkrijgbaar!” En je zult zien dat mensen nieuwsgierig worden naar deze producten.

Sterker nog, uit onderzoekt blijkt dat het openingspercentage van dit soort onderwerpregels meer dan 10% hoger ligt dan bij een reguliere onderwerpregel.

Voorbeelden:

  • Download nu GRATIS het boek GROEIEN met E-mailmarketing
  • De nieuwe Tesla Model 3 is nu leverbaar!
  • Nieuwe zomercollectie nu online!

Vaak worden dit soort e-mails en onderwerpregels maandelijks ingezet.

Tip 2: Stel een vraag

Wanneer het onderwerp van je e-mail een vraag is, dwing je mensen na te denken. Dit is goed. Je hebt hun aandacht. Als je dan ook nog eens een vraag stelt waarin mensen zich herkennen en waarbij ze het idee hebben dat jij een oplossing kunt bieden… Dan zullen ze zeker je e-mail openen en aandachtig beginnen te lezen.

Met een vraag in je onderwerpregel laat je zien dat er meer mensen met deze vragen of problemen rondlopen en dat het openen van deze e-mail wellicht een antwoord biedt op deze zaken.

2 voorbeelden van vragende onderwerpregels:

  • Wil je meer klanten, zonder dure advertenties?
  • Loop jij ook te hijgen als je bovenaan de trap bent?

Het eerste voorbeeld zou natuurlijk een titel kunnen zijn van Mailplanner. Aangezien onze klanten altijd op zoek zijn naar een groter bereik, zonder hun bankrekening daarvoor te plunderen, is dit een titel die een zeer hoog openingspercentage zal behalen.

De 2e openingszin past perfect bij een personal coach of sportschool die meer klanten wil werven. Veel mensen zullen zich herkennen in deze openingszin. En eerlijk is eerlijk, wie wil er geen betere conditie? Ook hier zal het openingspercentage top zijn.

Tip 3: De schaarste onderwerpregel

Met deze onderwerpregel kan iedereen verkopen. Ieder mens wordt zenuwachtig wanneer de voorraden slinken van de producten die zij op het oog hebben. Het zit in de mens om hierop te reageren met een snelle aankoop.

Goede voorbeelden van schaarste onderwerpregels

  • Over 3 dagen sluit onze kortingsactie!
  • Nog maar 8 items beschikbaar!
  • Alleen vandaag nog 50% korting op uw 2e product!

Het is een bewezen strategie die al jaren in de handel gebruikt wordt. In e-mailmarketing werkt dit trucje ook keer op keer.

Tip 4: De “hoe doen we dit” vraag

De “How to…” onderwerpregel doet al jaren zijn werk. En hoewel het in het Engels beter klinkt, zul je verbaast zijn van het resultaat wanneer je hem in het Nederlands toepast.

Goede voorbeelden zijn:

  • Hoe je in 3 stappen je mailinglijst laat groeien
  • Hoe je kilo’s afvalt in nog geen maand
  • Hoe je in 3 simpele stappen je vaste lasten verlaagd

De “How to” onderwerpregel is misschien wel de meest gebruikte onderwerpregel die er is. Zowel in e-mailmarketing, als in off-line marketing is deze manier van aandacht vragen een winner. Niet voor niets zie je deze titels overal voorbij komen. In e-mails, op het internet en op tijdschriften.

Belangrijk bij het opstellen van dit soort onderwerpregels is dat je altijd uitgaat van het eindresultaat. Daarnaast moet het makkelijk lijken. Anders is het vaak niet aantrekkelijk genoeg voor een goed openingspercentage.

Tip 5: onderwerpregels met cijfers

Door cijfers in je onderwerpregel te vermelden schep je een verwachting en laat je direct zien wat de mensen krijgen wanneer ze voor jou kiezen.

Uit diverse tests is zelfs gebleken dat onderwerpregels waarin cijfers benoemd tientallen procenten beter converteren dan reguliere onderwerpregels.

Denk aan:

  • 3 Tips waardoor mensen je e-mails WEL lezen
  • Wil jij 25% meer bezoekers op je website?
  • In 3 simpele stappen naar meer verkoop

Wanneer je met cijfers gaat gooien in je onderwerpregels is het wel belangrijk dat deze cijfers enigszins kloppen. Als de resultaten steeds tegenvallen, dan zal je klanten snel verliezen. Maar evengoed is het belangrijk dat de cijfers aantrekkelijk klinken. Denk hier dus altijd goed over na.

Tip 6: Verras mensen in je onderwerpregel

Dit is geen makkelijke klus. Sterker nog, het is heel moeilijk. Maar het werkt wel! Of het nu een onderwerpregel is waarvan je gaat lachen of waarvan iemand in eerste instantie schrikt. Je pakt direct de focus met een goed verrassingseffect.

Wat zijn jouw gedachten bij het volgende voorbeeld?:

  • Ik weet iets over je vrouw…

Deze mail zou je openen toch? En stel je dat eens voor dat de mail komisch verteld dat iedere vrouw blij wordt van de nieuwe parfum uit jouw webwinkel 🙂

Dit is een verrassingseffect dat zich keer op keer zal bewijzen.

Tip 7: Noem je klanten bij naam

Mailplanner bied de mogelijkheid om je onderwerpregel te personaliseren. Op deze manier kun je al je klanten bij naam noemen. Een persoonlijk en opvallend detail in iedere mailbox.

Hieronder wat voorbeelden:

  • Tim, zoek je nog steeds nieuwe tips voor e-mailmarketing?
  • Tinneke, ik heb een mooie aanbieding voor je
  • Rick, wil je een snelle oplossing voor je kaalheid?

Persoonlijker dan dit wordt het niet. En je kunt dit simpel automatiseren. Wanneer je regelmatig mensen bij naam noemt, zul je zien dat je mailinglijst uiteindelijk een vriendenlijst wordt. Mensen vinden het leuk als je ze persoonlijk benadert.

Misschien denk je, vind iedereen dit wel leuk? Je kunt het natuurlijk nooit goed doen voor iedereen. Onderzoek wijst echter uit dat deze persoonlijke titels tot wel 15% vaker geopend worden.

Tip 8: Maak mensen nieuwsgierig

Marketing is en blijft een mooi en psychologisch spel waar je op veel manieren op in kunt spelen. Één van de beste manieren om dit spel te spelen, is door nieuwsgierigheid op te wekken. Het beste doe je dit direct in je onderwerpregel. Als mensen nieuwsgierig worden van je onderwerpregel zullen ze je mail zeker openen. Want het is mens eigen om bij nieuwsgierigheid op zoek te gaan naar antwoorden.

Hou er wel rekening mee dat mensen zich inschrijven op je mailinglijst met een reden. Je moet je abonnees nieuwsgierig maken met een onderwerpregel die binnen hun interesse valt. Hieronder zie je 2 mooie voorbeelden:

  • 3 fouten die iedere webdesigner maakt
  • Zo opent iedereen je e-mail

In het 1e voorbeeld zal iedereen die een website bouwt of onderhoud willen weten welke 3 fouten er door iedereen gemaakt worden. Dit is reuze interessante informatie. In het 2e voorbeeld zal iedere e-mail-marketeer denken… Hey, dit wil ik ook! Wat moet ik daarvoor doen?

Tip 9: Emoticons in je onderwerpregel

Emoticons zijn gemakkelijk te verwerken in je onderwerpregel en ze maken direct een verschil tussen alle gewone e-mails. Aangezien er bijna voor iedere mail wel een toepasbare emoji is, kun je je onderwerpregel bijna altijd kracht bijzetten met een passende emoticon.

Onderwerp met emoji

Mocht je willen weten waar wij al onze emoticons vandaan halen?

Klik HIER voor Emojipedia

Op emojipedia vind je honderden omoji’s die je simpel in je onderwerpregel kunt copy/pasten.

Oké, nog wat bonus tips 🙂

Hierboven heb je behoorlijk tips gekregen over het toepassen van de juiste onderwerpregels. Maar het is ook belangrijk dat je niet te voorspelbaar wordt. Gebruik daarom verschillende strategieën en gebruik ze door elkaar. Zo blijven je e-mails verrassend en leuk.

Een andere tip die ik je nog mee wil geven is, maak je onderwerpregels niet te lang. Wanneer je teveel tekst gebruikt kan het zijn dat je lezer niet de gehele tekst te zien krijgt. Sommige mailprogramma’s korten deze te lange teksten namelijk in. Daarnaast zijn er tegenwoordig veel mensen die hun mail op hun telefoon openen. Op een mobiel zie je altijd minder tekst dan op een groot scherm. De ideale lengte voor mensen die hun mail op hun mobiel openen is 30 tot 40 karakters. Wanneer je dit voor al je e-mails aanhoud, zit je dus altijd goed.

Maak mensen lekker met een preview tekst. Een preview tekst is een klein stukje tekst dat direct in de mailbox te zien is, terwijl de mail nog niet geopend is. In Mailplanner kun je deze tekst aanpassen om je onderwerpregel nog wat kracht bij te geven.

Preheadertekst

Deze tekst zal bij het openen van de mail overigens niet meer zichtbaar zijn, tenzij je de tekst ook daadwerkelijk toevoegt in de mail.

Kijk ook nog even naar je afzendernaam en zorg dat deze er netjes uitziet. Een net e-mailadres zorgt voor vertrouwen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top