fbpx
Voordelen van e-mailmarketing

Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

Veel ondernemers zoeken dagelijks naar manieren om hun omzet te verhogen. Meer dan eens wordt er dan direct gedacht aan nieuwe producten of adverteren… Maar er is een hele makkelijke en voordelige manier om vrijwel iedere business optie schalen.

E-Mailmarketing!

Nu zul je wellicht denken, ja ja ja… En dit moet de grote doorbraak zijn?

Dat geloof je toch zelf niet?

Maar laat ik alle vraagtekens direct uit de lucht halen, door gewoon keiharde cijfers met je te delen.

Vergelijk e-mailmarketing bijvoorbeeld eens met adverteren. Als het gaat om ROI (Return On Investment) kan ik je vertellen dat je van e-mailmarketing een stuk gelukkiger wordt.

In 2020 werd er een onderzoek gedaan naar de ROI van e-mailmarketing. In dit onderzoek kwam naar voren dat iedere US Dollar die wordt uitgegeven aan e-mailmarketing 36 US Dollar oplevert. Dat betekend een ROI van 1:36!

Ik kan je vertellen dat je wel heel goed moet zijn met advertenties, wil je dat evenaren. Sterker nog, we kunnen concluderen dat e-mail geen ander online marketing kanaal in de buurt komt van deze cijfers.

Betalen VS Gratis

Het grote verschil in rendement zit hem natuurlijk in het feit dat je met een advertentie schiet op een groot publiek en hierbij hoopt dat ze je interessant genoeg vinden om geld aan je uit te geven. Terwijl je al deze mensen je advertenties toont wordt er een hoop geklikt op je advertenties. Maar lang niet iedereen koopt. Hier verlies je een hoop geld.

Bij e-mailmarketing stuur je direct de juiste boodschap naar mensen die al op voorhand geïnteresseerd zijn. En je betaald hier niet per klik. De kosten van je e-mailmarketing software zijn de enige kosten die je maakt. Een MEGA voordeel dus. Zowel in directe kosten als in resultaat.

Maakt E-mailmarketing dan echt het verschil?

Ja! 100% zeker kan e-mailmarketing het verschil maken voor iedere business. Jaarlijks groeit het aantal mensen die e-mailmarketing inzetten om hun business te laten groeien.

In 2020 gaf 78% van de ondervraagde ondernemers aan dat e-mailmarketing hun belangrijkste tool was voor hun succes. In 2019 was dat nog 71%. Die groei is niet voor niets.

De grote voordelen van E-mailmarketing

Iedereen die e-mailmarketing toepast zal beamen dat e-mailmarketing werkt. Maar het is uiteraard wel belangrijk dat je e-mailmarketing op de juiste manier toepast. Blind schieten met ondoordachte e-mails levert namelijk een stuk minder op dan goed doordachte e-mails versturen naar de juiste mensen.

Benieuwd wat de belangrijkste punten zijn om direct succes te boeken met e-mailmarketing?

verstuur e-mails

#1 Stuur e-mails naar de juiste mensen

Bouw je mailinglijst op uit mensen die op wat voor manier dan ook interesse hebben in jou of je product. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld een lijst maken van klanten die al eens iets bij je gekocht hebben. Maar je kunt mensen ook laten inschrijven op je nieuwsbrief of een e-book laten downloaden in ruil voor hun e-mailadres.

Wil je hier meer over weten? Download dan ons e-book “Zo verzamel je E-mailadressen”.

Door scherp te blijven op je e-maillijst en de juiste e-mails direct naar de juiste mensen te sturen verhoog je de kans op meer verkopen aanzienlijk. Mensen die al eerder hebben laten zien dat ze je interessant vinden zullen sneller iets bij je kopen dan iemand die nog nooit van je gehoord heeft.

#2 Ga actiever aan de slag met je marketing

E-mail is verre weg de voordeligste manier om waardevolle content te delen met mensen die ook echt interesse in je producten hebben. Waarschijnlijk maak je advertenties enkel met het doel direct iets te verkopen. Logisch want adverteren is te duur om je producten of diensten ook nog eens extra in beeld te brengen. Stel je voor dat je foto’s hebt van klanten waarop ze naar volle tevredenheid jouw producten laten zien. Dit is mega waardevolle content! Deze content is perfect om te mailen naar je e-maillijst. Mensen vinden dit leuk om te zien en uiteraard zullen ze op het linkje klikken onderaan je e-mail om te kijken wat het kost. 🙂

E-mails versturen kost in verhouding tot adverteren niets. De kosten van goede E-mailmarketing software zijn laag, en het rendement hoog. Geen reden om 1 keer per maand (of week) een mooie e-mail op te stellen waarbij je de mensen van je e-maillijst laat zien hoe blij anderen zijn met jouw producten of diensten.

Een ander groot voordeel van deze manier van content delen, is dat je content ook echt aankomt bij de juiste mensen. Van alle verzonden e-mails komt 99,3% aan in de mailboxen van de mensen op je e-maillijst.

Vergelijk dit aantal eens met Instagram, Facebook of Google. Veel mensen die je even snel een like geven op Facebook doen dat omdat ze je kennen. Ze kijken soms niet eens meer naar de inhoud. Op Instagram is dat niet anders. En op Google ben je afhankelijk van je relevantie en de plek die Google je geeft. Anders zal je prachtige artikel door weinig mensen gelezen worden.

#3 Blijf eigenaar van je data!

Één van de voordelen die bijna alle ondernemers benoemen, is het feit dat je klantenbestanden bij jou blijven. Iedere klant op je mailinglijst kun je mailen. Wanneer je wilt en hoe vaak je wilt. Je bent met e-mailmarketing dus niet meer afhankelijk van andere partijen. Hiermee creëer je een hoop rust voor jezelf. Zelfs als Facebook en Google je advertenties morgen stopzetten kun je op deze manier gewoon de juiste mensen blijven gebruiken. Dit heeft al menig ondernemer gered.

#4 Aanbiedingen op maat

Eerlijk is eerlijk. Je weet al best veel van de mensen die op je e-maillijst staan. Je weet hun naam, je weet dat ze interesse hebben in jou of je product en je weet hoe deze mensen op je e-maillijst zijn gekomen. Met deze informatie kun je hele persoonlijke e-mails sturen met aanbiedingen die aansluiten bij de wensen van je klant.

Als een klant een e-book heeft gedownload over hoe één van jouw producten werkt. Dan zou je gek zijn als je deze klant niet op een e-maillijst zet waarbij hij 2 dagen later een aanbieding per mail krijgt voor dit product.

En als iemand eenmaal iets bij je heeft gekocht, dan plaats je diegene op de e-maillijst waar je wekelijks je laatste aanbiedingen laat zien. De kans is groot dat als je je bestellingen netjes afhandelt, deze klanten nogmaals bij je bestellen.

Daarnaast kun je met geautomatiseerde e-mails iedere klant persoonlijk aanspreken. Dit geeft mensen het gevoel dat ze een unieke e-mail van je hebben ontvangen. Je creëert hier vertrouwen mee. En het zorgt voor loyale klanten. En er is niets beter dan een terugkerende klant.

#5 Bedien 1000 klanten in je eentje

Misschien wel het allermooiste van e-mailmarketing is dat het schaalbaar is. Wanneer je eenmaal een goed werkende e-mailserie hebt opgezet, kun je dit naar net zoveel mensen sturen als je wilt. Of je nu 2 mensen een e-mail stuurt, of 2000 mensen, het kost geen extra moeite of tijd.

In de e-mailseries die je bouwt kun je zelfs rekening houden met wat er in de tussentijd gebeurt. Zo kun je mensen automatisch naar een andere e-mailfunnel sturen wanneer ze een actie ondernemen. Zo blijven de e-mails persoonlijk en relevant voor iedere klant.

#6 Testen & Optimaliseren

Niet alles wat je schrijft zal een schot in de roos zijn. Maar door A/B testen te draaien kun je met e-mailmarketing software wel perfect uitzoeken wat er voor je werkt.

Als je e-mailmarketing software gebruikt worden alle interacties die je per mail met je klant hebt vastgelegd. Hier komt zeer bruikbare informatie uit.

  • Hoe vaak wordt je e-mail geopend?
  • Op welke linkjes is er geklikt?
  • Hoeveel afmeldingen zijn er geweest na deze e-mail?

De antwoorden op bovenstaande vragen bepalen het succes van je e-mail.

Maar hoe weet je nu of het beter kan?

A/B Testen

Een A/B test geeft je de mogelijkheid 2 e-mails te schrijven die totaal anders zijn, maar hetzelfde doel hebben.

  • Je stuurt 50% van je lijst versie A.
  • Je stuurt 50% van je lijst versie B.

Zo weet je in no-time welke e-mail het meeste impact heeft op je resultaat. Dit is de e-mail die je vast in je funnel gaat gebruiken.

Conclusie

Er zijn 1000 dingen te bedenken waarmee je resultaten kunt boeken binnen je business, maar e-mailmarketing heeft zeker de grootste impact.

Het kost relatief weinig tijd. Natuurlijk moeten alle e-mails één keer geschreven worden. Maar daarna kan alles op de automatische piloot.

Je koppelt je ook los van externe partijen als Facebook, Instagram en Google, waardoor je bij onvoorziene omstandigheden van hun kant geen omzet hoeft te verliezen.

Klinkt het goed? Waarom begin je niet direct?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top