fbpx

Nieuwsbrief maken

Wil je leren hoe je een nieuwsbrief kunt maken en versturen?

Blijf in contact met bezoekers en klanten van je website en groei verder met behulp van nieuwsbrieven. Je bezoekersaantallen en verkopen zullen hierdoor stijgen!

templates-desktop

Videohandleiding: Nieuwsbrief maken met Mailplanner

Zoals je ziet is het helemaal niet zo moeilijk om je eigen nieuwsbrieven te maken en te versturen. Ben je enthousiast geworden na het zien van de video?

Probeer Mailplanner 14 dagen volledig gratis uit, zodat je je eigen nieuwsbrieven kunt gaan versturen.

We hebben 100+ nieuwsbrief templates voor je klaargezet

Het is lastig om te starten met het maken van een nieuwsbrief. Dit was voor ons de reden om 100+ e-mail templates klaar te zetten die je kunt gebruiken.

Nieuwsbrief templates / layouts

Alle nieuwsbrief templates zijn eenvoudig aan te passen

Het is leuk dat je een nieuwsbrief template kunt kiezen, maar het is dan wel zo prettig dat je op een eenvoudige manier verschillende onderdelen kunt aanpassen.

In onze editor kun je bij alle templates eenvoudig alle kleuren, lettertypes, teksten, afbeeldingen, social media links en het logo aanpassen. Op deze manier kun je alles in je eigen huisstijl houden en herkennen mensen je nieuwsbrief gelijk.

E-mail templates

Probeer Mailplanner 14 dagen uit in combinatie met onze 5-daagse nieuwsbrief maken training

John en ik (Maikel) snappen dat het heel lastig is om te starten met het maken van nieuwsbrieven en het versturen hiervan. Ons doel is dan ook om jou de juiste ondersteuning te geven. Je krijgt daarom van ons het volgende:

✅ Proefaccount (14 dagen) met 100 contacten / 100 mails.
✅ Nederlandse software en ondersteuning.
✅ Nieuwsbrieven sturen wanneer je maar wil.
✅ Mogelijkheid om mails naar specifieke doelgroepen te sturen.
✅ En natuurlijk toegang tot alle Mailplanner nieuwsbrief templates!

Veelgestelde vragen over Nieuwsbrieven Maken

Om te starten met het maken en versturen van je nieuwsbrieven, heb je een account nodig op Mailplanner. Wij begrijpen heel goed dat je de software eerst wilt ontdekken en uitproberen. Om deze reden hebben wij een 14-daagse proefaccount waar je gebruik van kunt maken.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je starten met het maken van nieuwsbrieven voor jouw website? Meld je dan hier direct aan voor een gratis proefaccount.

Om een nieuwsbrief te maken met Mailplanner, kun je onze nieuwsbrief software gebruiken. De eerste 14 dagen zijn volledig gratis, zodat je de software kunt ontdekken en uitproberen.

Eenmaal ingelogd in ons softwarepakket kun je links in het menu naar "Campagnes" gaan om een nieuwe campagne (dit is een e-mail) aan te maken. Vervolgens kun je een campagne naam maken, een lijst selecteren met contacten waar je naartoe wilt sturen.

Nu komen we op het leukste punt terecht en dat is een sjabloon (template) selecteren voor je nieuwsbrief. Dit is het design voor je nieuwsbrief. Zodra je dit hebt gekozen kun je dit vervolgens in de nieuwsbrief editor volledig aanpassen aan de huisstijl die je op je website gebruikt en kun je het vullen met afbeeldingen, teksten en meer.

Als je nieuwsbrief klaar is kun je het versturen naar je contacten. Het sjabloon dat je zelf hebt aangepast kun je vervolgens in de toekomst hergebruiken.

Ja, de Nieuwsbrief software van Mailplanner is Nederlandstalig. Het maakt niet uit of in de nieuwsbrief editor zit, een sjabloon uitkiest of een mail wilt versturen.

We hebben iedere stap zo overzichtelijk mogelijk voor je gehouden en gewoon in je eigen taal.

Nee, je hebt geen professionele designer nodig om nieuwsbrieven te maken en te versturen. Bij Mailplanner hebben we 100+ nieuwsbrief templates voor je klaargezet waar je uit kunt kiezen.

In de editor kun je vervolgens je eigen logo toevoegen en alle kleuren, teksten en afbeeldingen aanpassen.

Mocht je de behoefte hebben om wel een professionele designer in te huren, dan is dit ook mogelijk. Je kunt zelf templates bouwen met onder andere HTML.

In Mailplanner kun je contacten (e-mailadressen) importeren en verzamelen en op een mailinglijst plaatsen. Je hebt dus zelf invloed op welke e-mailadressen dit zijn en je kunt een inschrijfformulier plaatsen op je website, waarmee je nieuwe inschrijvingen kunt verzamelen van mensen die geïnteresseerd zijn.

Voordat je jouw nieuwsbrief maakt die je wilt versturen, kun je een lijst selecteren met al je contacten. Wanneer je klaar bent met het maken, kun je vervolgens met een druk op de knop jouw nieuwsbrief naar alle e-mailadressen versturen die op je mailinglijst staan.

Ja, alle nieuwsbrieven zijn zoals we het in ingewikkeldere termen noemen, responsive. Dit houdt in dat het zowel op desktop als mobiele apparaten op een goede manier getoond wordt.

Wanneer je een nieuwsbrief hebt gemaakt kun je eventueel ook altijd eerst jezelf een test e-mail sturen, zodat je zelf kunt bekijken hoe jouw nieuwsbrief er op een smartphone uit komt te zien.

Een goede nieuwsbrief zorgt voor interactie met de lezers. Het is daarom verstandig om met de titel van het onderwerp en de titel van je nieuwsbrief direct de attentie van je lezer te trekken.

Het is daarnaast belangrijk om te letten op een goede balans tussen witruimte en content. Je wilt namelijk niet alle teksten op een hoop gooien, want dit demotiveert de lezer om de teksten te lezen. Zorg dus voor een goede balans.

Wat je in veel nieuwsbrieven ziet is dat er een wekelijkse of maandelijkse thema is. Bekijk of dit ook iets voor jou is en maak dan onderwerpen die hier relevant voor zijn.

Verder is het altijd leuk om nieuwe of populaire artikelen van de afgelopen tijd uit te lichten, evenementen die eraan zitten te komen en dat soort dingen. 

Foto's kunnen heel veel goeds doen voor je nieuwsbrief en makkelijk de aandacht trekken. Steek dus ook zeker eens wat tijd in het uitzoeken van goede bijpassende afbeeldingen en illustraties.

Tot slot zal je altijd call-to-actions in een goede nieuwsbrief hebben staan. Je vraagt dan eigenlijk gewoon of een bezoeker een bepaalde actie wilt verrichten, zoals bijvoorbeeld dat iemand zich kan inschrijven voor een evenement. Je maakt jouw call-to-actions altijd goed zichtbaar door knoppen te gebruiken in je nieuwsbrief. Deze vallen goed op, waardoor er eerder op geklikt wordt.

Wanneer je start met het maken van een nieuwsbrief, vraag je je wellicht af wat de ideale lengte voor een nieuwsbrief zal zijn.

De lengte van een nieuwsbrief varieert afhankelijk van het doel die je met je nieuwsbrief hebt. Over algemeen zijn 200 woorden al voldoende. Je wilt dat lezers tenslotte verdergaan op je website.

Maak je een promotie nieuwsbrief, dan gebruik je vaak veel minder tekst. Het gaat dan vaak om een goede titel, afbeelding en call to action knop, zodat lezers direct naar de aanbieding op de website kunnen.

Over het algemeen bevat een nieuwsbrief de volgende punten:

  • Een header en tagline. Denk aan een logo met je slogan.
  • Titel waar de nieuwsbrief over gaat.
  • Een afbeelding dat hoort bij het type nieuwsbrief dat je stuurt.
  • Afbeeldingen (kleine varianten) en tekst toevoegen van artikelen met een link naar het volledige artikel
  • Een call to action (knop) maken naar een belangrijke pagina. Dit kan bijvoorbeeld een product zijn of een inschrijfpagina van een evenementen.
  • Links naar je sociale media accounts.
  • Contactinformatie van jouw website/bedrijf.

Test MailPlanner gratis uit

14 dagen gratis proberen. Inclusief 14 daagse training.

Scroll naar top