fbpx
Mailinglijst segmentatie: beginnersgids e-mailmarketing

Mailinglijst segmenteren: Beginnersgids

Niet alle contacten op je mailinglijst zijn hetzelfde. Vaak zijn er groepen met verschillende interesses en eigen problemen die opgelost moeten worden.

In deze stap voor stap handleiding zal ik je meer vertellen over het segmenteren van je mailinglijst, zodat je jouw doelgroep beter kan bedienen.

Het grootste compliment wat je kunt krijgen van iemand op je mailinglijst is dat er gezegd wordt dat het net is alsof het speciaal voor hem of haar gemaakt is.

Dit geeft aan dat je de juiste informatie stuurt en snapt wat je doelgroep nodig heeft.

Wanneer het om e-mailmarketing gaat is dit altijd lastig te bereiken. Het is uitdaging om een groot deel van je mailinglijst dit gevoel te geven.

Iedere e-mail die je schrijft is persoonlijk en gericht op een specifiek onderwerp. Het is moeilijk om zo’n e-mail universeel voor iedereen op de juiste manier te schrijven.

Het hoeft tevens niet voor iedereen handig te zijn en dat is lang niet altijd erg, maar wanneer je non-stop informatie stuurt waar iemand niks aan heeft, dan riskeer je dat contacten zich uitschrijven of je mails niet meer volgen.

In een automatische e-mailserie is dit nog veel gevaarlijker. Deze e-mails zijn allemaal al vooraf geschreven en worden automatisch eens in de zoveel tijd gestuurd. Dit zijn e-mails die je zelf al snel zal vergeten en niet up-to-date houdt, waardoor je abonnees je mails minder zullen waarderen.

Het is dus belangrijk om e-mails te sturen waar je abonnees iets aan hebben. Je kunt dit bewerkstelligen door je mailinglijst te segmenteren en te filteren op interesses. Je maakt dan dus eigenlijk groepen aan in je lijst die je specifieke e-mails kunt sturen, terwijl een andere groep (met andere interesses) weer een andere e-mail krijgt met iets waar deze groep juist in geïnteresseerd is.

Mailinglijst Segmenteren: De Basis

Door je mailinglijst te segmenteren maar je verschillende groepen op je lijst, die je e-mails kunt sturen die voor de desbetreffende groep interessant zijn.

Ik zal je een makkelijk voorbeeld geven. Wanneer je een online cursus verkoopt, dan kun je twee groepen hebben op je mailinglijst:

  1. Abonnees die de cursus nog niet gekocht hebben
  2. Abonnees die de cursus wel gekocht hebben.

Voor de eerste groep is het interessant om nog e-mails te krijgen over de cursus. Je kunt hier mails naartoe sturen die waarde geven en mensen iets leren, succesverhalen en e-mails waar je naar de sale toewerkt.

Zodra een abonnee van je mailinglijst de cursus heeft gekocht, dan komt deze abonnee in het segment van de kopers terecht, waar weer andere soorten e-mails naar verzonden kunnen worden.

Denk bijvoorbeeld aan een bedankt e-mail na aanschaf. Een follow-up e-mail waarin je een specifieke les uitlicht die echt bekeken moet worden, een gratis bonus les of een promotie van een andere cursus of product die relevant is.

Ik hoop dat dit voorbeeld je een goed idee geeft met wat je kunt doen. Het mooie is dat dit met Mailplanner volledig automatisch geregeld kan worden. Je hoeft alles maar één keer in te stellen en de software regelt de rest.

Wel kan ik je aanraden om het altijd simpel te houden. Je kunt wel super complexe automatische e-mailseries maken gebaseerd op allerlei verschillende segmenten, maar dan raak je al snel het overzicht kwijt. De wel en niet-kopers segment is in ieder geval altijd een goede basis en een belangrijke.

Je bestaande mailinglijst segmenteren

De meeste e-mailmarketing providers, zoals met Mailplanner dus ook zeker kan, geven je de mogelijkheid om segmenten te maken en contacten die al op de mailinglijst toe te voegen aan het segment.

Je kunt het bijvoorbeeld baseren op wat voor link er geklikt is (of er ergens interesse in is) of het moment dat iemand zich heeft ingeschreven voor je mailinglijst.

Segmenteren wordt naar mijn mening met name krachtig op het moment dat je segmenteert gebaseerd op de interesses die iemand heeft.

De vraag is dus eigenlijk hoe je hierachter komt. Het klikken op een bepaalde link in een mail die je al hebt gestuurd is hier een voorbeeld van, maar je kunt er op meer manieren achter komen.

Segmentatie gebaseerd op interesse

Waarschijnlijk richt jij je met je website op een specifieke markt. Ondanks dat je dit doet, zullen mensen toch verschillende interesses hebben op dat gebied of zitten de mensen gewoonweg in een andere fase.

In ons geval kunnen we mensen hebben die net starten met e-mailmarketing en de basis nog onder de knie krijgen. Deze conacten hoeven we geen geavanceerde technieken te sturen, die we juist wel weer kunnen sturen aan contacten die al meer kennis hebben.

Richt jij je op gezondheid en fitness, dan kan je weer mensen hebben die zich willen richten op afvallen, terwijl andere juist meer spiermassa willen opbouwen.

Ik denk dat je ondertussen wel snapt wat ik bedoel. Er zijn gewoonweg weer extra doelgroepen binnen je doelgroep en ieder wil weer iets anders.

Bekijk voor jouw business wat de verschillende doelgroepen zijn en maak hier twee of drie groepen van die je specifiek kunt targetten met je mail.

Bij Mailplanner kun je mensen altijd tags meegeven, bijvoorbeeld de naam waar een contact interesse in heeft. Dit is ideaal om te gebruiken voor het segmenteren van je mailinglijst en aan te geven waar de interesse van een contact ligt.

Je kunt dan een mail of automatische e-mailserie sturen specifiek naar mensen met de desbetreffende tag. Ik zal je uitleggen hoe het werkt bij Mailplanner.

Segmenteren gebaseerd op een klik

De eenvoudigste manier om je bestaande mailinglijst te segmenteren is door contacten op een link te klikken.

Deze klik triggert vervolgens het systeem om de persoon een tag te geven die je kunt gebruiken als segment. Dit ziet er in Mailplanner als volgt uit.

In je e-mail voeg je een link toe waar iemand op kan klikken. Vervolgens voeg je hier een actie aan toe waarbij je kiest voor een tag gebaseerd op de interesse.

Segmenteren gebaseerd op een klik

Eventueel heb je ook de mogelijkheid om contacten als actie in een auomatisering (automatische e-mailserie) te plaatsen waar je ook een tag aan het contact kan geven en e-mails kunt versturen.

Wanneer je deze e-mail stuurt en een contact klikt op de link, dan krijgen deze contacten automatisch de tag “beginner – emailmarketing”. Dit is hoe ik de groep heb genoemd.

Hetzelfde kun je doen voor 2 andere groepen die voor jouw business van toepassing zijn. Dit kan een mail zijn die er ongeveer als volgt uit komt te zien:

Wanneer je per link een aparte tag gebruikt, heb je direct een mooie groep van mensen met verschillende interesses die je een eigen automatisch e-mailserie kunt sturen of waar je gericht naar kunt mailen.

Segmenteren bij inschrijving op je mailinglijst

Het klikken op een link is een perfecte manier om je bestaande mailinglijst te segmenteren. We weten echter dat niet iedereen alle e-mails opent, hoewel dit zal stijgen als je jouw mailinglijst goed segmenteert, en dat je ook nieuwe mensen op je mailinglijst krijgt.

Een hele goede manier om je mailinglijst direct te segmenteren is door je mailinglijst al te segmenteren door de acties die op je website genomen worden. Ik heb het dan over het inschrijven op je mailinglijst voor een specifiek onderdeel.

We gaan weer even terug naar het voorbeeld over gezondheid en fitness. Stel je hebt een e-book over 10 manieren hoe je goed je spiermassa kunt opbouwen. Je kunt dan perfect instellen dat iemand die zich inschrijft voor dat e-book, direct de tag “spiermassa” krijgt.

Wanneer je een plugin gebruikt die gekoppeld staat aan Mailplanner met behulp van de ActiveCampaign API, dan kun je vaak in de plugin al aangeven dat je een tag wilt geven wanneer iemand zich voor een bepaalde formulier inschrijft.

Wanneer je het via Mailplanner zelf zou willen regelen, dan kun je hier een automatisering voor aanmaken. De starttrigger is dan het invullen van het inschrijfformulier. Vervolgens geef je een tag en kun je ook een e-mail met tips sturen en meer automatische e-mails laten versturen.

Dit is mijn inziens een ideale manier om dit te doen, want zo kun je direct relevante informatie sturen naar mensen die zich op een specifiek onderwerp inschrijven.

Segmenteren bij aankoop van een product

Zoals ik eerder in dit artikel al zei kun je het segmenteren het best simpel houden. Kopers en niet-kopers gescheiden houden is daarin een goede stap.

In Mailplanner kun je een automatische regel maken dat wanneer iemand x product aanschaft, dat deze in een automatische e-mailserie terechtkomt die van toepassing is op dat product.

Verder kun je ze ook automatisch van het niet-koper segment halen, zodat bepaalde promotiemails niet meer verzonden zullen worden naar dit contact.

Het segmenteren is gelukkig niet heel moeilijk. Je kunt een koppeling maken tussen bijvoorbeeld WooCommerce en Mailplanner. Vervolgens kun je aangeven dat bij een aankoop een automatisering wordt gestart waarin je een tag kunt geven en eventueel een e-mailserie kunt aanmaken.

Eventueel kun je dus ook per product zoiets instellen, waardoor je erg veel data over je contacten krijgt en heel gericht mails kunt sturen.

Is e-mail segmentatie verplicht?

Nee, het is niet verplicht om je mailinglijst te segmenteren. Wel wil ik je aanraden om dit echt te doen. Het zorgt er gewoonweg voor dat je meer waarde kunt leveren aan de contacten op je mailinglijst en je niet overbodige e-mails stuurt.

Wanneer je start met het segmenteren kun je het het best zo simpel mogelijk houden. Naarmate je er meer in thuis bent kun je er dieper induiken en meer verschillende groepen maken.

Ik hoop dat dit artikel je geholpen heeft bij het starten met het segmenteren van je mailinglijst. Ik weet zeker dat je er plezier aan gaat beleven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top