fbpx

8 e-mailmarketing fouten om te vermijden

E-mail is dood hoor je sommige mensen zeggen. Dit is alleen helemaal verkeerd gedacht. E-mailmarketing bestaat en blijft bestaan. Zo goed als iedereen bekijkt dagelijks zijn of haar mail.

We kunnen dus wel stellen dat e-mail hartstikke levend is. E-mailmarketing is dan ook een super effectieve manier om je doelgroep te bereiken en meer klanten te genereren.

E-mailmarketing is niet zo makelijk als eens in de zoveel tijd sporadisch een e-mail sturen over je producten en diensten. Je moet het beter doen dan dat. Om succesvol te worden zal je meerdere dingen op een goede manier moeten doen.

Er zijn echter ook specifieke fouten die je zal moeten voorkomen. Dat is waar we het over hebben in dit artikel. Hieronder volgen 8 e-mailmarketing fouten die je maar beter kunt vermijden.

#1 Verkeerde naam als afzender

Mensen openen een e-mail sneller wanneer het van een bekend bedrijf of echt persoon is. Het is daarom belangrijk dat de afzender van de e-mail klopt en niet mensen wegjaagt.

Laat daarom altijd een naam zien als afzender en niet een e-mailadres als noreply@jedomeinnaam.nl. Wanneer mensen de e-mail openen is het e-mailadres tenslotte alsnog zichtbaar.

De naam van je bedrijf tonen kan goed werken, maar ook niet altijd. Wanneer je een e-mail krijgt van Airbnb, Bol of een ander groot bedrijf, dan is de kans aardig aanwezig dat je deze niet opent. Je kent het bedrijf en weet ongeveer wel wat er in de mail te vinden is.

Een beter alternatief is om het persoonlijker te maken. Wanneer je bijvoorbeeld een mail krijgt van “John & Maikel van Mailplanner”, dan heb je tenminste nog het gevoel dat er echte mensen achter schuilen. Wat in dit geval ook zeker het geval is. 😉

Er is niet één specifieke manier die super goed is als het gaat om de naam die je gebruikt als afzender. Er is echter wel één specifieke manier die je niet moet hanteren en dat is als naam je e-mailadres gebruiken.

#2 Geen originele onderwerpregels

Met je e-mailonderwerp wil je natuurlijk de aandacht grijpen van de personen die het lezen, maar het is geen excuus om super dramatisch, overdreven of onnodig sensatie te creeren in je e-mailonderwerp.

Het e-mailonderwerp moet iets vertellen over de inhoud van de mail. Doe je dit niet en is het gewoon een soort clickbait, dan hebben je contacten dit al snel door en zal in het vervolg je e-mail genegeerd worden of er wordt volop de uitschrijfknop geklikt.

Uiteraard bedoel ik nu niet dat je e-mail saai moet zijn, zeker niet zelfs, saaie onderwerpregels zijn eigenlijk net zo erg als dat je super dramatisch doet. De truc is om de juiste balans te vinden. Wanneer je dit lukt zal je e-mail vaak geopend worden zonder dat je je reputatie op het spel zet.

Bekijk ook het artikel “Wat is een goede goede onderwerpregel voor je e-mail“.

#3 Verschrikkelijk saaie e-mails

Wanneer je wil dat mensen je e-mails lezen, dan zal je e-mails moeten schrijven die de aandacht trekken en vasthouden. Saaie e-mails missen vaak persoonlijkheid en zijn erg algemeen.

Mensen volgen jou (en je bedrijf) met een reden. Probeer een connectie te maken met je lezers en laat je persoonlijkheid naar voren komen. Wanneer je een concept leest van een e-mail die je zou willen versturen en het lijkt geschreven zoals een robot schrijft (zonder enige emotie of humor), dan kun je dit beter aanpassen.

E-mails die leuk zijn om te lezen en waarbij je voelt dat het door een echt persoon is geschreven, zorgen ervoor dat je minder uitschrijvingen krijgt en dat een volgende mail sneller geopend wordt. Wanneer iedereen al weet wat er in de mail staat, dan is de interesse al snel weg.

Doe je best en schrijf leuke verhalen. Je lezers zullen er blij mee zijn.

#4 Er staat geen call to action in je e-mail

Bijna alle e-mails horen een call to action (CTA) te hebben. Je stuurt een e-mail tenslotte altijd met een doel. Het doel hoeft natuurlijk niet altijd bij iedere mail te zijn dat je vraagt dat mensen een product kopen. Een call to action kan van alles zijn. Je kunt mensen naar je nieuwe artikelen sturen, je kunt vragen of ze interesse hebben om ook je app te downloaden, te reageren op je e-mail en dat soort dingen.

Wat je call to action is maakt niet uit, zolang je dit maar wel duidelijk maakt in je e-mail. Ik bedoel dan niet dat je heel veel links in je e-mail moet plaatsten, want dit zou betekenen dat je te veel verschillende dingen vraagt of iedere keer dezelfde link deelt.

Ik zal je vertellen waarom dit slecht is. Wanneer je e-mail vol staat met verschillende links, dan is de focus compleet weg. Waar gaat je mail nou precies over? Lezers kunnen geen aandacht hebben voor alles. Het werkt altijd beter om je te focussen op één specifiek ding. Staat je e-mail vol met links die naar dezelfde pagina verwijzen? Niemand ziet graag dat er al 6 keer gevraagd is of je een product zou willen kopen zonder dat er ook maar gescrold hoeft te worden. Deze e-mails worden sneller de prullenbak in gegooid.

Probeer altijd één call-to-action per e-mail te hebben en hiernaar toe te werken. Doordat het over een enkel onderwerp gaat vergroot je de kans dat er op je links geklikt wordt, omdat de mensen die bij je CTA komen ook daadwerkelijk interesse hebben in hetgeen waar je naartoe linkt.

#5 Je negeert smartphones

Ontzettend veel e-mails worden via smartphones gelezen. Ik zie af en toe echter nog steeds e-mails voorbij komen die niet geoptimaliseerd zijn voor smartphones. Bij Mailplanner zit je uiteraard goed en wordt dit automatisch voor je geregeld, maar het is natuurlijk bijzonder dat sommige mensen dit niet doen.

Wanneer je met je e-mail design geen rekening houdt met smartphones, dan zal dit je conversies kosten. Controleer dus altijd goed hoe je design eruitziet op een smartphone en pas dit aan indien het nodig is. Wanneer je e-mails stuurt in tekstvorm zit je altijd goed.

#6 Je test en controleert je e-mails niet

Heb je weleens een e-mail verzonden waarin je een tikfout hebt gemaakt of met een link die het niet doet? Een fout is zo gemaakt. Het zal daarom iedereen vroeg of laat overkomen wanneer e-mails niet getest en gecontroleerd worden voordat de mail naar de complete lijst wordt verzonden.

Je kunt dit soort problemen eenvoudig voorkomen door simpelweg je e-mail te testen en te controleren. Het scheelt je reputatieschade en klachten van lezers op je mailinglijst.

Met Mailplanner kun je eenvoudig een testmail naar jezelf of een ander e-mailadres sturen. Bekijk deze mail niet direct nadat je het hebt geschreven. Bekijk het bijvoorbeeld pas na een uur met een frisse blik. Je ziet dan sneller tikfouten of andere fouten in je mail. Daarnaast moet je zeker niet vergeten om altijd op alle links in je mail te klikken en te controleren op welke pagina je uitkomt.

#7 Je stuurt iedereen altijd hetzelfde

Het is belangrijk om te weten dat niet alle abonnees van je mailinglijst om dezelfde reden op je lijst staan. Het is daarom belangrijk om ze dan ook niet zo te behandelen. Iedere goede e-mailmarketing provider zal je de mogelijkheid geven om je mailinglijst te segmenteren. Op deze manier kan je ervoor zorgen dat contacten met verschillende interesses ook verschillende e-mails ontvangen.

Wanneer je een internationaal publiek hebt kun je ook een segment maken om het desbetreffende land, zodat de mail in de juiste taal verzonden wordt. Wanneer je een website hebt in de gezondheid en fitness business kun je ook verschillende segmenten maken. Zo kan het zijn dat een abonnee graag zou willen afvallen, terwijl een andere abonnee juist meer spiermassa wil opbouwen. Je snapt het al. Deze abonnees staan dan wel beide op je mailinglijst, maar kunnen het best verschillende e-mails ontvangen.

Zodra je alleen e-mails stuurt die relevant zijn voor je abonnees, hoe groter de kans dat deze abonnees je e-mails blijven openen en je blijven volgen.

#8 Je bent niet consistent

Het is belangrijk dat mensen die je op je mailinglijst staan ook daadwerkelijk regelmatig van je te horen krijgen. Op deze manier herkennen je abonnees je e-mails beter. De beste manier om niet vergeten te worden is door consistent e-mails te versturen.

Bekijk voor jezelf wat haalbaar is en past bij je business. Je kunt ervoor kiezen om 1 keer per week een e-mail te versturen, 2 keer per week, 2 keer per maand of iets heel anders. Het enige wat je moet blijven doen is je hieraan vasthouden en het liefst stuur je de e-mail ook altijd op hetzelfde tijdstip. Je zal dan zien dat je e-mails vaker geopend worden, omdat je abonnees je e-mail verwachten.

Wij weten zelf hoe moeilijk dit af en toe vol te houden is. Zo ben ik (Maikel) hier ook vaak genoeg de mist mee ingegaan. Wanneer je dan na een tijdje weer begint te mailen, zijn sommige mensen zelfs al vergeten dat zij zich hadden ingeschreven op je mailinglijst. Dit is iets wat je liever niet wilt horen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top